De klantbeleving in jouw showroom verbeteren? Het is makkelijker gezegd dan gedaan en het wordt vaak onderschat. Het is echter een zeer bepalend onderdeel voor het succes van jouw zaak. Hoe beter klanten hun winkelervaring beleven, hoe hoger de omzet zal zijn. Met deze blog help ik je graag om de beleving van jouw klanten te maximaliseren.
Wat is klantbeleving eigenlijk?
Beleving is een algemeen begrip en er zijn verschillende soorten beleving mogelijk in een winkel. Ik omschrijf het als een zintuiglijke ervaring die de klant krijgt tijdens zijn winkelbezoek. Door te zorgen voor een optimale beleving voor jouw klant, zorg je voor een grotere klanttevredenheid, een hogere klantloyaliteit en uiteraard meer omzet. Want beleving is emotie en emotie doet kopen!
Winkellay-out en productpresentatie
Als je dit gevoel wil maximaliseren, dan zijn er enkele cruciale aandachtspunten om rekening mee te houden:
- Zorg voor een goede winkellay-out en presenteer je producten zo aantrekkelijk mogelijk.
- Presenteer jouw assortiment logisch en creëer zo stopkracht.
- Zorg voor de juiste productcombinaties en plaats het juiste product op de juiste plaats.
- Maak emoties los bij de klant en inspireer hen.
- Zorg voor een goede sfeer, aangepast aan het DNA van je winkel.
Benieuwd naar meer tips? Download gratis mijn e-book voor retailers.
Zien, horen, voelen, ruiken en proeven
De klantbeleving maximaliseren bereik je eenvoudig door de zintuigen van de consument te prikkelen. Naast het zichtbare (zoals de lay-out van je winkel en de presentatie van je producten), zijn er nog vier zintuigen die je (subtiel) kan bespelen:
- Horen: de muziek in je winkel beïnvloedt het koopgedrag. Muziek met een lager tempo laat je klant vaak langer in de winkel blijven en geeft het gevoel van kwaliteit.
- Voelen: stimuleer waar mogelijk de kans om de producten te voelen. Laat de verpakking achterwege en zet eventueel stalen, kleuren en materialen in.
- Ruiken: geuren spelen in op ons onderbewustzijn. Met de juiste geur creëer je een winkel waar het aangenaam is om binnen te komen of zet je een bepaald product extra in de kijker.
- Proeven: bied je klanten iets om te eten of te drinken aan – al dan niet in een rustige zithoek – en verhoog zo de kans dat je klant langer in de winkel blijft.
Lees hier meer over hoe zintuiglijke marketing het koopgedrag beïnvloedt.
Hulp nodig om jouw klanten de beste beleving te geven?
Heb je zelf niet voldoende tijd om jouw showroom kritisch te bekijken en mijn tips op te volgen? Bij mvw merchandising & styling, een ervaren visual merchandiser, ben je aan het juiste adres. Neem vrijblijvend contact op of maak een afspraak en ik help jou met plezier verder.