Zintuiglijke marketing beïnvloedt het koopgedrag

Als retailer probeer je jouw winkel zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Want een winkel die goed en mooi ingericht is, spreekt automatisch meer aan. Maar het volstaat hierbij niet meer om enkel en alleen uit te pakken met aanbiedingen en acties. De eerder traditionele marketingcommunicatiemiddelen. Met zintuiglijke marketing creëer je bij je klant een bepaalde beleving en beïnvloed je zijn koopgedrag.  

Meer beleving in je winkel creëren

Voor ik dieper inga op de verschillende zintuigen die je kan aanspreken in je winkel, vertel ik je wat een ‘beleving’ nu eigenlijk is. Ik omschrijf dit het liefst als een zintuiglijke ervaring. Denk aan een klant die jouw winkel binnenstapt en een vrolijk gevoel krijgt. Beleving speelt in op die zintuigen. Ze maakt een emotie los. En emotie doet natuurlijk (ver)kopen. Heel belangrijk in deze tijden van online shoppen!

Speel alle zintuigen als troef uit

Online is het onmogelijk om alle zintuigen te prikkelen. Maar in je zaak kan je dit gelukkig wel. Meer nog, je kan ze als grote troef uitspelen.

Zien

Het zicht is het meest evidente zintuig bij het inrichten van je winkel. Hierbij is het belangrijk dat je een goede winkellay-out en productpresentatie hebt. Meer hierover lees je in mijn gratis e-book.

Horen

Welke muziek laat je spelen in je winkel? Dat hangt af van het soort winkel en welke producten je verkoopt. Ook jouw doelgroep is hierin bepalend. De muziek moet in de eerste plaats passen bij het DNA van je zaak. In het algemeen is het zo dat luide muziek aan een hoog tempo ervoor zorgt dat klanten hun boodschappen sneller afronden. Bovendien krijgen ze vaak een perceptie van een lagere prijs. Met rustigere muziek aan een lager tempo, shoppen klanten aan een rustiger tempo en krijgen ze een kwalitatievere perceptie van je winkel.

Voelen

Zien en horen zijn twee zintuigen die je perfect online kan bespelen. Maar om een product te voelen, moet je naar de winkel gaan. Belangrijk hierbij is om je klant de mogelijkheid te geven om het product aan te raken. Laat de verpakking of doos dus achterwege. En let zeker op de plaats waar je het product positioneert (niet te hoog of te laag).

Ruiken

Geurexperte Anne Guffens van Begeuren® wist het ooit perfect te verwoorden in een van onze gesprekken. “Geur heeft een impact op ons onderbewustzijn. Vandaar dat het een heel belangrijke trigger is in marketing. Alles wat we ruiken gaat rechtstreeks naar ons limbische systeem. Hier zitten onze herinneringen en emoties opgeslagen.” Verschillende studies tonen aan dat je dankzij het gebruik van geur meer omzet genereert. Gebruik dus de juiste geur om een bepaald product in de kijker te zetten. Of laat je klant zich welkom voelen met een aangename geur bij het betreden van je zaak.

Tip: met de winter- en kerstperiode in het vooruitzicht zijn houtachtige geuren (cederhout, rozenhout,…)  of geuren met kaneel de ideale keuze. Deze zwaardere geuren zorgen voor een verwarmend effect. Wacht trouwens niet te lang met je voorbereidingen voor de kerst- en eindejaarsperiode.

Proeven

Tot slot is er proeven als laatste zintuig. Het is altijd heel aangenaam om je klant iets aan te bieden in je winkel. Dat kan een drankje zijn, al dan niet met een koekje of praline erbij. Ook een zithoek is een goed idee. Om wat uit te rusten of om een belangrijke aankoop rustig te bespreken. Dit hangt uiteraard af van de grootte van je winkel. Onthoud gewoon dat de mogelijkheid om iets te drinken of te proeven bijdraagt tot een meer ontspannende winkelbeleving. En net dat zet aan tot meer aankopen!

Verkoop meer dankzij zintuigelijke marketing

Heb je persoonlijk advies nodig voor het inzetten van zintuiglijke marketing in jouw winkel? Neem gerust contact op en ik help je graag bij het creëren van de juiste sfeer en beleving!

Scroll naar top