De zomerperiode is nu officieel voorbij. Het geknipte moment om als retailer uit te kijken naar de eindejaarsperiode. Lijkt je dat wat vroeg? Helemaal niet! Want de kerstsfeer naar je winkel brengen vraagt toch wat voorbereiding. Maar als je dat goed doet, dan levert je dat heel wat omzet op! In deze blog inspireer ik je graag aan de hand van een praktisch stappenplan.
Stap 1: evalueer je vorige kerst
Een waardevolle bron aan informatie zijn de gegevens van je vorige kerstperiode. Check bijvoorbeeld eens welke producten het populairst waren en welke marketingstrategieën het succesvolst? Als je alles in kaart hebt, weet je alvast waar je op moet focussen.
Stap 2: kies de juiste stijl
Om een unieke en eigen kerstsfeer te creëren in je winkel, is het belangrijk om de juiste stijl te kiezen. Eentje die past bij de huisstijl en sfeer van je winkel en producten. Tip: maak een moodboard om je presentaties krachtiger te maken. Kies maximum drie kleuren (en zeker wit) en ga voor natuurlijke materialen zoals hout.
Stap 3: een thema als rode draad
Aan thema’s geen gebrek tijdens de kerstperiode. Winterwonderland, frosty, glitter & glamour, … Pik er eentje uit en vertaal dit thema in je etalage én doorheen je winkel. En denk eraan: hou het stijlvol en simpel want dat trekt altijd het meest aan.
Stap 4: locaties bepalen
Kies je locaties in de winkel op een slimme manier. Liefst op de hotspots (lees: de beste plaatsen in je zaak). Download gerust mijn e-book en lees meer over het belang van een goede winkellay-out.
Bepaal wat je met deze locaties wil bereiken. Wil je louter sfeer creëren of echt producten verkopen? Zorg ook voor vervangproducten zodat je jouw presentatie indien nodig gemakkelijk kan vervangen. Zeer handig in het geval bepaalde producten uitverkocht zijn.
Stap 5: locaties uitwerken
Werk steeds van buiten naar binnen bij het creëren van kerstsfeer in je winkel. Besteed dus veel aandacht aan je etalage zodat je zo veel mogelijk klanten naar binnen trekt. Belangrijk hierbij is:
- de keuze van materialen,
- welke producten en decoratie je gebruikt,
- welk budget je eraan wil geven,
- de (prijs)communicatie.
Denk er bovendien aan dat kerstmis de tijd is van cross-selling. Met deze techniek bied je producten of diensten aan die elkaar aanvullen. Perfect om de gemiddelde omzet per klant te verhogen.
Stap 5: creëer beleving
Om jouw fysieke winkel tijdens de kerstperiode aantrekkelijk(er) te maken én een stapje voor te hebben op de vele online shops, doe je er goed aan om een fijne ervaring te creëren. Organiseer bijvoorbeeld een gezellige kerstborrel of kerstgerelateerde workshops. Of zet een fotobox of -muur op om de interactie met je klanten te verhogen.
Zelf de kerstsfeer naar je winkel brengen?
Tijdens de kerstperiode kan de juiste sfeer en een goede productpresentatie in je etalage en winkel niet ontbreken! Wil je zelf aan de slag maar kan je nog wat hulp gebruiken? Boek gerust een training op maat zodat jij ook je productpresentaties in de winkel aantrekkelijker en commerciëler maakt.
Of laat je de kerststyling van je winkel liever over aan een specialist? Neem vrijblijvend contact op of maak een afspraak.