Je omzet verhogen met deze 10 tips

Niets zo ergerlijk als je verkoopcijfers lager liggen dan verwacht. Of het nu komt door het weer, wegwerkzaamheden of een seizoensdip… Je wil deze dalende trend zo snel mogelijk de kop indrukken. Gelukkig zijn er verschillende acties en strategieën die je kan ondernemen om je omzet te verhogen. Ik licht ze in deze blog graag voor je toe.

1. Verbeter de klantenervaring

Zorg dat je klanten een positieve ervaring hebben tijdens hun winkelbezoek. Van een aantrekkelijke en overzichtelijke winkelinrichting tot een vriendelijke bediening en voldoende beschikbare producten. Zo voorzie je tijdens drukke periodes best een extra medewerker of student die tijdig alle schappen aanvult. Een optimale klantbeleving moedigt aan om terug te komen en om meer te kopen.

omzet verhogen

2. De eerste indruk telt

De eerste 10 seconden in je winkel zijn cruciaal. Zorg ervoor dat je winkel er altijd netjes uitziet. Communiceer eventuele nieuwe leveringen of wijzigingen in de presentatie met een bordje “Onze excuses voor het ongemak, we zorgen voor meer inspiratie”.

3. Aandacht trekken en verleiden

Met de juiste producten op de juiste plaats ben je al een heel eind op weg om je omzet te verhogen. Zorg voor een aantrekkelijke presentatie met duidelijke prijsaanduidingen. Plaats waar mogelijk populaire en winstgevende producten op ooghoogte. En creëer een “nu of nooit”-rekje. Een item dat bijna uitverkocht is geeft een extra koopprikkel.

4. Kwaliteit boven kwantiteit

Hoe meer producten hoe liever? Niet altijd. Een klant wil graag keuze maar geen keuzestress. Wees selectief in het aantal producten dat je aanbiedt.

5. Cross-selling en upselling

Bied gerelateerde producten aan die elkaar aanvullen (cross-selling) zoals kaarsen en kandelaars. Of presenteer een duurder alternatief met extra functies en voordelen (upselling) om de gemiddelde transactiewaarde te verhogen.

6. Een optimale prijsstelling

Probeer op een slimme maar subtiele manier het gemiddelde aankoopbedrag te verhogen. Als elke klant bijvoorbeeld 2 euro meer zou uitgeven, dan levert dat aan het einde van het jaar een aanzienlijke omzetstijging op.

7. Stimuleer herhaalaankopen

Nieuwe klanten aantrekken is één ding, maar bestaande klanten behouden is even belangrijk. Maak gebruik van een klantenloyaliteitsprogramma, kortingsbonnen of speciale aanbiedingen om herhaalaankopen te stimuleren.

omzet verhogen

omzet verhogen

8. Investeer in online marketing

Je klanten bereik je meer en meer online. Om stap 5 succesvol toe te passen, communiceer je best regelmatig met je klantenbestand via e-mailmarketing of sociale media. Probeer je online aanwezigheid te verhogen en meer verkeer naar je website te genereren. Zo blijf je jouw doelgroep(en) gericht bereiken.

9. Analyseer en leer

Analyseer het koopgedrag van je klanten en de prestaties van je winkel. Ontdek welke trends populair zijn, welke producten het best verkopen en welke niet. Wacht niet af tot je slechtverkopende producten uit voorraad zijn maar verkoop ze zo snel mogelijk. Zo creëer je ruimte voor nieuwe producten die je omzet verhogen.

 10. Do’s & don’ts

Tot slot nog enkele do’s & don’ts:

  • Laat klanten je producten aanraken. Hierdoor zijn ze sneller geneigd om iets te kopen.
  • Vermijd lange gangpaden want deze zorgen ervoor dat een klant sneller doorloopt, minder ziet én minder koopt.
  • Bied winkelmandjes, tassen of winkelkarren aan om het winkelen makkelijker te maken. Dit moedigt bovendien aan om meer te kopen.

Je omzet verhogen met de hulp van een visual merchandiser?

Als ervaren visual merchandiser help ik op een persoonlijke en betrokken manier om je winkel optimaal in te richten en je omzet een boost te geven! Neem gerust vrijblijvend contact met me op voor een eerste kennismaking.

Scroll naar top