De invloed van geurmarketing op jouw omzet

Ons reukvermogen bepaalt in grote mate hoe we een persoon of een ruimte ervaren. Studies tonen aan dat maar liefst 75% van onze emoties bepaald wordt door wat we ruiken. Dit staat namelijk rechtstreeks in verbinding met ons emotioneel brein. Een bepaalde geur kan bijvoorbeeld een sterke herinnering oproepen. In deze blog leg ik je graag uit hoe je geurmarketing kan inzetten om een grotere omzet te genereren.

Zorg voor een aangename geur

Niet elk product verkoopt als zoete broodjes. Maar geur kan jouw merk, product of dienst ondersteunen, de klant verleiden en ervoor zorgen dat hij langer in jouw winkel blijft. Hoe langer de klant in jouw winkel blijft, hoe groter de kans is dat hij iets koopt. Je winkel moet er dus niet alleen visueel aantrekkelijk uitzien, maar moet ook aangenaam ruiken. Hangt er een vies geurtje in jouw zaak? Dan zullen klanten hier hinder van ondervinden en zal dit hun aankoopgedrag negatief beïnvloeden. Of erger nog: het kan er zelfs toe leiden dat ze niet (meer) binnenkomen.

geurmarketing

Geurtjes verspreiden met een diffuser

Voor je een geur toevoegt, is het belangrijk dat je weet hoe jouw winkel ruikt zonder geurtjes. Hangt er een onaangename geur? Dan raad ik je aan om de ruimte eerst te laten ontgeuren. Pas daarna kan je een product- of conceptgeur toevoegen. Die kan je verspreiden door middel van een diffuser in de ruimte. Of door het toevoegen van geurelementen aan je presentatie. Zorg wel dat je een geur kiest die past bij het karakter van je zaak.

Wil je de ideale geur vinden voor jouw winkel? Laat je dan begeleiden door een geurexpert.

De ideale geur voor jouw zaak

Voordat je een geur kiest, is het goed om te bepalen wat deze geur moet toevoegen aan je winkel(concept). Hieronder vind je alvast enkele suggesties.

  • Heb je een kledingwinkel? Dan raad ik je aan om te kiezen voor de geur van witte thee. Deze geur is licht en sensueel en past helemaal bij de beleving van een fashion store.
  • Als seizoenen een rol spelen in jouw winkelconcept, kan je daarop inspelen met geuren. Mimosa geeft bijvoorbeeld een echt lentegevoel en met toetsen van citrus zorg je voor extra frisheid.
  • Een bloemige geur die vrouwelijk en sensueel is, is ideaal voor een lingeriezaak.
  • Houtachtige geuren en ceder zijn uitermate geschikt voor een meubelzaak en worden gekoppeld aan duurzaamheid en betrouwbaarheid.
  • Creëer een huisparfum die het karakter van jouw zaak weergeeft, zoals het Nederlandse modemerk Scotch en Soda.

Overdrijf zeker niet want te veel geur heeft een averechts effect. Kies dus weloverwogen!

geurmarketing

Heb je hulp nodig bij het toepassen van geurmarketing in jouw zaak?

Gaat jouw aandacht vooral uit naar de inrichting van je winkel en minder naar hoe deze ruikt? Een frisse geur levert tot wel 7% meer omzet én 100% tevreden klanten op!

Heb je hulp nodig of laat je je liever bijstaan door experts? Ik werk al verschillende jaren samen met een geurexpert waarmee ik op zoek ga naar de ideale geur voor jouw zaak. Wil je jouw geurmarketing laten overnemen door ons? Neem vrijblijvend contact op of maak een afspraak.

Scroll naar top