De functie van jouw etalage? Voorbijgangers inspireren en verleiden om binnen te komen. Want vergis je niet, je hebt gemiddeld maar 7 seconden om indruk te maken met je etalage. Je etalage inrichten is dus zeer belangrijk om stopkracht te creëren.
Een goed ingerichte etalage …
… weerspiegelt het aanbod en het imago van je winkel. Een veelvoorkomende valkuil is het idee dat het gewoon maar enkele producten bij elkaar zetten is. Het is toch meer dan dat! Op wat moet je dan letten bij het stijlvol inrichten van je etalage?
5 tips om je etalage in te richten
1. Vertel een verhaal
Je kan hiervoor een thema kiezen (zoals een seizoen, kerst, Pasen, Valentijn, …) of inspelen op de actualiteit (zoals het WK-voetbal). Blijf wel trouw aan je huisstijl en zorg voor herkenning van je winkelconcept.
2. Kies de juiste producten en aantallen
Op basis van je thema of verhaallijn kan je makkelijk de juiste producten kiezen. Beperk wel het aantal producten in je etalage. Less is more! Probeer 1 product of item uit te lichten. Niet alles verdient evenveel aandacht. Zo verhoog je de attentiewaarde. Denk daarnaast goed na in welke volumes je jouw producten presenteert. Onthoud dat veel volume altijd goedkoop oogt.
3. Gebruik de juiste spotlights
Zet je producten – letterlijk – in de spotlight. Zorg voor voldoende licht, zowel overdag als ’s avonds. Goed werkende verlichting is de boodschap.
4. Kijk naar de achtergrond
Een doorkijk vanuit je etalage naar je winkel kan twee effecten hebben. Ofwel nodigt het uit om de winkel binnen te stappen. Dit is vaak het geval als je winkel open en ruimtelijk is. Ofwel leidt het de aandacht af, bijvoorbeeld door het gebruik van veel schappen of door het stapelen van producten. In het laatste geval doe je er goed aan om je etalage af te schermen met een gekleurd achtergrondscherm of -papier.
5. Werk met verschillende hoogtes en communicatiemateriaal
Bouw je presentatie op van laag naar hoog. Verschillende hoogtes trekken de aandacht. Zet ook het juiste communicatiemateriaal in. Een tekst of afbeelding helpt om de boodschap van je etalage over te brengen. Zorg wel dat het leesbaar is.
Trop is te veel
Met bovenstaande tips kan je alvast jouw etalage inrichten. Maar let op dat je niet te veel verschillende thema’s, kleuren of boodschappen gebruikt. Dat zorgt alleen maar voor verwarring en komt niet professioneel over. Dat geldt ook voor het gebruik van decoratie. Te veel decoratie leidt de aandacht af van je producten. En het zijn net jouw producten die de aandacht verdienen. Gebruik decoratie dus enkel aanvullend bij het inrichten van je etalage.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij het inrichten van je etalage? Weet je niet waar te beginnen? Of kan je wel wat inspiratie gebruiken? Ik help je graag met raad en daad! Contacteer me gerust vrijblijvend. Samen bekijken we wat voor jou het best werkt.